Tips voor ontslaggesprek
In elk bedrijf, groot of klein, komen er momenten dat er lastige gesprekken gevoerd moeten worden. En voor op zijn minst één van de deelnemers is dat een vervelend gesprek. Denk bijvoorbeeld aan het ontslaggesprek. Het is en blijft geen leuk gesprek, maar hóe je het brengt is key. En Jill weet daar alles van. Een aantal tips voor een ontslaggesprek..
Wees duidelijk, blijf rustig en leg het gesprek vast
Bereid je goed voor. Zorg dat je de feiten goed kent en controleer of de feiten kloppen. Denk goed na over de boodschap die je brengt. Probeer je daarbij in de ander te verplaatsen. Met welk gevoel wil je, bijvoorbeeld, dat de ander het gesprek verlaat. Schakel jouw eigen emoties zoveel mogelijk uit en vertrouw erop dat het beste besluit neemt voor het bedrijf.
Begin direct, maar dan ook echt
Begin direct met het slechte nieuws. Geef dus meteen aan het begin van het gesprek aan dat je afscheid wilt nemen. Wacht daarna op een reactie. Dat is belangrijk. Geef de ander ruimte en bepaal vanaf dat moment hoe je verder richting wilt geven aan het gesprek. Wees zo concreet mogelijk en blijf weg van juridische termen. Als je deze niet op de juiste manier gebruikt, kunnen je deze duur komen te staan.
Toon begrip
Probeer je te verplaatsen in de emoties van de ander en toon begrip. Benadruk daarbij dat het een weloverwogen keuze is. Waar het uiteindelijk om gaat, is dat afscheid nemen is dat afscheid de beste optie is, voor beide partijen.
Leg het vast
Bevestig het ontslag altijd schriftelijk aan je werknemer. Geef in de ontslagbevestiging duidelijk weer wat de redenen zijn en per welke datum de arbeidsovereenkomst eindigt. Leg ook vast hoe het ontslag verder wordt afgewikkeld. Denk daarbij ook aan communicatie naar collega’s en klanten, het inleveren van bedrijfseigendommen zoals een laptop en telefoon, hoe om te gaan met resterende verlofdagen en de uitbetaling van een eventuele transitievergoeding.
Er ligt een document voor je klaar
In de handig portal van Jill vind je een standaard ontslagbevestiging. Dit document kun je gemakkelijk downloaden. De belangrijkste onderwerpen zijn al voor je ingevuld. Je hoeft alleen nog de ontbrekende gegeven in te vullen. En wat niet nodig hebt, kun je weglaten.
Geen klant van Jill? Word nu abonnee en krijg toegang tot dit document en nog veel meer!
Meer weten of advies
Neem dan gerust contact op met Jill.
Begin het gesprek direct met het slechte nieuws