Hoe de virtuele personeelsadviseur jouw personeelsproblemen oplost
3 klantcases
“Ik wens je veel personeel” – hoewel dat aantrekkelijk klinkt, is dit oude gezegde veelal geen gelukwens. Want met veel personeel komen er ook steeds meer zorgen op je pad als ondernemer. Gracita Linger, oprichter van Jill, de virtuele personeelsadviseur, vertelt aan de hand van 3 cases hoe ze de hoofdbrekens van kleine ondernemers en praktijkhouders wegnam door haar slimme en snelle HR-interventies.
Ontslag op staande voet: juridisch conflict voorkomen door kleine interventie
“Ik werd eens briesend gebeld door een gedreven ondernemer. Twee van zijn personeelsleden hadden oneigenlijk gegevens ingekeken en doorgespeeld. Dat is schadelijk voor de onderneming en de gevolgen zijn niet te overzien. Logisch dus ook dat deze ondernemer zo woedend was.” Gracita Linger, HR-strateeg, vertelt met een glimlach over een van haar favoriete klanten. “Hij wilde dat ik direct ontslag op staande voet voor deze twee mensen inzette.”
“Wat je dan doet? We zorgen er eerst voor dat we de emotie loskoppelen van de feiten. Ik heb aangegeven dat ik zijn wens tot rigide ontslag begrijp, maar dat ik ook zeker wil weten dat hij later niet door een juridische fout wordt teruggefloten. Dus heb ik direct het advocatenkantoor waarmee ik samenwerk ingeschakeld.”
“We zetten alle feiten op een rij en keken naar contracten en beleid. Uiteindelijk bleek ontslag op staande voet te risicovol. Ik heb toen het proces zo begeleid dat de medewerkers zelf hebben opgezegd – naar tevredenheid van de medewerker én de werkgever. Deze werkgever zet me maar 12 uur per maand in, maar dat bleek ook in dit geval precies genoeg om dit snel en schadeloos op te lossen.”
Communicatieproblemen bij ziekteverzuim: als sneeuw voor de zon verdwenen
Gracita: “Waar ik ook regelmatig mee te maken krijg, is dat werknemers zich regelmatig ziek melden. Dat frustreert mijn klanten omdat deze medewerkers eigenlijk niet zo goed functioneren. Het werk kost ze te veel energie omdat de inhoud van het werk of werkwijzen niet passen bij waar deze medewerkers echt goed in zijn. En dan melden ze zich ziek. Maar zijn ze dan eigenlijk wel ziek, of functioneren ze niet goed? Ik word regelmatig ingeschakeld door ondernemers om die scheidslijn te ontrafelen. “
“Zo werd ik laatst ingezet bij een klant die het toch wel heel vervelend vond dat een medewerker net na ingang van een vast contract, twee weken op vakantie ging en zich daarna een paar keer ziek meldde. Ik heb de ondernemer en de medewerker toen snel begeleid naar heldere communicatie. De medewerker had inderdaad een andere manier van werken nodig. Zonder die interventie was het verzuim mogelijk langer geweest. Nu werken ze beiden weer goed samen en functioneert de medewerker als nooit tevoren.”
Gedoe over vergoedingen zo opgelost
“Wat je ook vaak ziet in kleine ondernemingen, is dat er van een mug een olifant wordt gemaakt, die de hele porseleinkast vertrapt als er niet snel actie wordt ondernomen. Ik ben er dan om die olifant te temmen.
Zo belde een klant me laatst verontwaardigd op; medewerkers wilden een extra vergoeding voor bereikbaarheidsdiensten na werk. Het ging om een paar tientjes, maar die wens ging zijn eigen leven leiden op de werkvloer en had negatieve invloed op de sfeer.”
“Ik heb toen het personeelshandboek gereviewd, zodat het voor iedere medewerker duidelijk is waar ze recht op hebben. Medewerkers worden in de basis bovengemiddeld betaald om bereikbaarheidsdiensten ruim te compenseren, maar dat wisten de medewerkers niet goed. Daarna heb ik heb de eigenaar geholpen bij goede communicatie in de organisatie. En zo draaide de cultuur snel terug naar een fijne, open organisatie.”
Schakel Jill, de Virtuele Personeelsadviseur zelf in
Loop jij als ondernemer of praktijkhouder ook wel eens aan tegen kleine conflictjes, mismatches of vragen rond ziekteverzuim of het beleid in je organisatie? Schakel dan Jill, de virtuele personeelsadviseur in. In een paar uur per maand helpt De Virtuele Personeelsadviseur je organisatie strategisch, tactisch en operationeel vooruit. Meer info? Stuur een berichtje!