Alles over een personeelsgids
Je bent als ondernemer druk bezig met de groei van je bedrijf. Personeel aannemen hoort daarbij, maar het mag niet te veel gedoe opleveren. Daarom hoor ik vaak dat ondernemers er ‘snel’ even een standaard arbeidsovereenkomst bij pakken en soms zelfs losse afspraken maken. Geregeld! Ook bij het aannemen van het tweede of derde personeelslid gaat het zo. Net zo makkelijk. Geen probleem. Toch? Tot er vragen komen over vakantiedagen, reiskosten, et cetera. Heb je de juiste de afspraken gemaakt en wat als een werknemer je op enig moment wijst op je wettelijke verplichtingen?
Als ondernemer is het belangrijk om afspraken te maken met en over je personeel. Niet alleen omdat dit verplicht is, maar ook omdat het veel gedoe kan voorkomen. Een personeelsgids is hiervoor een goede oplossing. In deze blogpost vertel ik je meer over wat een personeelsgids is, waarom je er een moet opstellen en hoe je dat doet.
Wat is een personeelsgids?
Een personeelsgids is een document waarin je alle afspraken met en over je personeel vastlegt. Denk hierbij aan afspraken over de arbeidsovereenkomst, vakantie, thuiswerkvergoedingen, reiskosten en verlof. Een personeelsgids is niet alleen handig voor jou als ondernemer, maar ook voor je personeel. Zo weet iedereen waar hij of zij aan toe is en kunnen er geen misverstanden ontstaan. Helaas hoor ik misverstanden over arbeidsvoorwaarden en regelingen maar al te vaak terug van mijn klanten. Zonde, want dit is heel eenvoudig te vermijden.
Waarom is een personeelsgids belangrijk?
Een personeelsgids is om verschillende redenen belangrijk. Zoals ik al eerder heb gezegd, voorkomt het misverstanden. Daarnaast is het ook een fijne manier om je werknemers te informeren over wat er speelt binnen het bedrijf. Zo weet iedereen wat de bedrijfsnormen en -waarden zijn en hoe je met elkaar hoort om te gaan. Tot slot is een personeelsgids ook onderdeel van de professionalisering van je bedrijf. Denk als ondernemer niet dat je bedrijf te klein is voor een personeelsgids. Het is een belangrijk document voor elk bedrijf, ongeacht de grootte of branche. Je begon misschien klein als ondernemer, zonder al te veel formele afspraken, maar je groei vraagt om tools die jou en je team verder helpen.
Hoe maak je een personeelsgids?
Een personeelsgids is niet moeilijk op te stellen, maar het is wel belangrijk om even goed na te denken over wat je erin wilt opnemen. Zoals ik al eerder zei, kun je denken aan afspraken over de arbeidsovereenkomst, vakantie, reiskosten en verlof. Maar er zijn nog veel meer onderwerpen waar je afspraken over kunt maken. Denk bijvoorbeeld aan sociale media, dresscode, vergaderingen en werktijden. Als je alle onderwerpen hebt opgesomd, is het tijd om deze uit te werken. Zorg ervoor dat alles duidelijk omschreven is, zodat er geen ruimte is voor eigen interpretatie van je personeel.
Zo werken wij hier
Het helpt om te schrijven vanuit het DNA van je bedrijf. Waar sta je voor? Wat is er specifiek belangrijk in het gedrag naar klanten? Hoe wil je dat klanten aangesproken worden? Zie het als een soort zo-werken-wij-hier-handboek. Personeel moet zich hierin kunnen herkennen, maar het is ook een mooie tool om nieuwe teamleden mee te nemen in je bedrijfscultuur. Wanneer je dit goed doet, help je je personeel niet alleen om zich sneller thuis te voelen, maar ook om beter te presteren. Het kan je helpen bij het bouwen van een sterk team dat trots is op het feit dat ze werken voor jouw bedrijf.
Heb je nog vragen over het opstellen van een personeelsgids? Of wil je dat iemand het voor je doet? Jill is dé virtuele personeelsadviseur en werkt op afstand, maar toch dichtbij. Je kunt rekenen op een persoonlijke adviseur die kritisch met je meedenkt, je verder helpt én je ontzorgt. Jill heeft kennis van zaken. Samen met een team van experts staat ze dagelijks voor je klaar. Meer weten? Neem gerust contact met ons op via info@jill-online.com of bel 085-401 22 66.